3XV=

Mijn missie is om te helpen bij het creëren van een Positief Sportklimaat. Gebaseerd op de 3V’s’. Zo eindigde mijn vorige Blog (https://dreamteambuilding.nl/van-droom-naar-nachtmerrie/

Met 3 V’s in de basis? Nee. Geen Virgil, Verga of van der Vaart, maar Versterken,Vertrouwen en Verbinden!

VERSTERKEN

Bij een Positief Sportklimaat gaat het om bekrachtigen. Dit houdt in dat er vaak aandacht is voor wat er goed gaat en waar de mogelijkheden liggen. De focus ligt op het versterken van talenten, kwaliteiten en vaardigheden van kinderen; waar ben je goed in, en hoe kan je daar nóg beter in worden? Als ik het hierover heb tijdens mijn bijscholingen ‘4 inzichten over Trainerschap’ is er altijd wel een sporttrainer die zegt: “Als sporters beter willen worden moet je toch vooral aan de slag met waar ze nog niet goed in zijn. Daar moet je dus aandacht aan besteden” Klinkt logisch?! Toch laat onderzoek (en mijn eigen ervaring) zien dat het sportplezier en motivatie van kinderen vergroot wordt door een stimulerende aanpak van trainers en coaches. Door succeservaringen leren ze het best. Dit beamen (uiteindelijk) de meeste trainers en coaches die ik spreek tijdens mijn bijscholingen en workshops.

Het is dus van belang om met kinderen aan de slag te gaan met hun talenten, kwaliteiten en vaardigheden. Dan weten ze ook wat zelf moeten doen om deze te versterken. Dit geeft ze motivatie om het beste uit zichzelf en anderen te halen. Dit zorgt voor meer energie en waardering. Met betere prestaties tot gevolg.

VERTROUWEN

Jezelf en elkaar versterken is natuurlijk heel mooi, maar dan? De volgende stap voor een betere samenwerking (en meer begrip) is vertrouwen. Vertrouwen ontstaat vooral door het delen van persoonlijke ervaringen, verwachtingen en behoeftes. Het gaat er dus om dat teamleden bereid zijn om zich kwetsbaar op te stellen. Dat zij durven te vertrouwen op de goede intenties van hun medespelers en dat zij zich op hun gemak voelen bij elkaar. In mijn artikel voor de KNHB (https://www.knhb.nl/kenniscentrum/hockey-visie/teamverbinding-door-de-kracht-van-kwetsbaarheid-door-jan-pieter-tuininga

laat ik zien welke positieve invloed de sportcoach heeft hierop. Vooral door zich zelf kwetsbaar op te stellen én consequent voorbeeldgedrag te vertonen. De coach schenkt de teamleden vertrouwen en creëert een veilige sfeer in het team. Hierbij is het essentieel dat er duidelijke afspraken zijn over omgang met elkaar, er aandacht en waardering is voor de verschillende achtergronden en persoonlijkheden en dat oprechtheid wordt gestimuleerd.

Het vergroten van zelfvertrouwen is ook een belangrijke aandachtspunt binnen het Positief Sportklimaat. Hierbij legt de coach (en ouder) vooral de nadruk op wat de sporter zelf gedaan heeft om tot een bepaalde prestatie te komen. Je geeft dus waardering voor eigen handelen bij hun persoonlijke ontwikkeling!

VERBINDING

We hebben een aangeboren behoefte aan verbondenheid.

Het gaat over connectie en contact. Mensen bij elkaar brengen. Om meer onderlinge verbinding, dus meer connectie en contact tussen sporters te krijgen, ga je samen ontdekken waar elkaars positieve kwaliteiten liggen. Het gaat niet alleen om bewustwording van de eigen kwaliteiten, maar ook die van elkaar. Daarnaast creëer je meer begrip en waardering voor de verschillende karakters en behoeftes binnen het sportteam. Veel reacties die ik na mijn teamverbindingsessies krijg zijn dan ook: “nu begrijp ik waarom hij of zij zo reageert” of  tijdens een sessie: “ik wist niet dat jij mijn opmerking zo erg vond. Sorry!” Eigenheid binnen het team is belangrijk, maar dit kan alleen als er sprake is van verbinding met anderen door oprechtheid naar elkaar. In mijn jarenlange ervaring bij het begeleiden van sporters heb ik gemerkt dat het allerbelangrijkste is dat een sporter voelt dat het OK is om ‘zichzelf te zijn’. Een Positief Sportklimaat zorgt voor een veilige sport omgeving waarin dit kan!

Wil je meer weten over het stimuleren van een Positief Sportklimaat binnen jouw vereniging? 

Mail of bel mij; janpieter@dreamteambuilding.nl  06-51630604